Forældresamarbejde

Det formelle og det uformelle forældresamarbejde

Det gode forældresamarbejde er vigtigt for vores hverdag i Burlunden. Hos os har vi både det uformelle forældresamarbejde og det formaliserede forældresamarbejde - og vi lægger vægt på begge dele.

Det uformelle forældresamarbejde er den vigtige dialog, vi har med jer i hverdagen, men når man er forældre i en udflytterbørnehave, kan det være lidt anderledes end at være forældre i en vuggestue eller en almindelig børnehave, fordi der ikke på samme måde er tid til snak ved bussen. Derfor bruger vi vores intranet en del. I er også altid velkomne til komme forbi børnehaven i hverdagen og opleve børnelivet i udflytteren. Den ligger heldigvis ikke mere end 20 minutters kørsel væk.

Et besøg i børnehaven er mest tænkt som en mulighed for jer forældre for at se, hvordan hverdagen i udflytteren ser ud. Hvis I har behov for en samtale,  er det en fordel, hvis vi finder et tidspunkt, hvor der er mere ro, og vi kan fordybe os, uden at jeres barn er til stede.

De faste forældresamtaler

Vi har fastlagte forældresamtaler. Den første har vi i den første uge, efter jeres barn er begyndt hos os. Efter tre måneder indkalder vi jer igen til en snak om, hvordan det går. Her snakker vi om, hvordan jeres barn er faldet til, og om der er noget særligt, vi skal være opmærksomme på.

Når jeres barn skal flytte fra vuggestue til børnehaven, holder vi en overgangssamtale. Det gør vi for at sikre, at der bliver taget godt imod jeres barn i børnehaven, og at børnehaven får den nødvendige information. Her taler vi også om forskellen på vuggestuelivet og børnehavelivet.

Forældremøder

Vi afholder to forældremøder om året, et i foråret og et i efteråret. På mødet i efteråret er der blandt andet årsberetning og valg til forældreråd

Forældreråd

Forældrerådet er institutionens organ, og i forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Børnehuset Burlunden. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på  dagligdagen i Burlunden og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Forældrerådet holder møder fire gange om året. Enhedens forældrebestyrelsesrepræsentant er automatisk valgt til forældrerådet.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreråd og forældreindflydelse.